Svenska GLHF är en ny Esportsfanplattform där professionella Esportslag och deras fans kan mötas. Tjänsten lanseras globalt i början av mars och erbjuder fans fakta om lagen, utmaningar där man kan tävla mot andra fans och andra lags fans, liveströmmar och video on demand. Redan vid lansering har fyra av världens främsta Esportlag anslutit till tjänsten och GLHF.gg når uppskattningsvis 80 miljoner fans.
Esport är den snabbast växande sporten just nu med ca 200 miljoner utövare och 450 miljoner aktiva fans och är en av få sporter som växer bland ungdomar idag. Totalt beräknas Esportsmarknaden omsätta över 1 miljard dollar under 2020.
GLHF (Good Luck Have Fun) är ett företag som erbjuder Esportsfans en plattform att följa sitt favoritlag och konsumera Esport på ett sätt som passa en själv. GLHF avser också att hjälpa lagen att bli mer professionella i relationen med sina fans och öka möjligheterna till skalbara intäkter. För detta lanseras en ny Esportsplattform inriktad på att skapa ett närmare band mellan fans, lag och dess spelare.
Trots att Esport är en av världens största sporter finns det inte ett bra sätt för fans att följa sina lag och samtidigt interagera med andra fans. Det finns stora fördelar för fansen och lagen att samlas på en och samma plattform, där man kan utmana varandra samt att all laginformation finns på ett och samma ställe. För lagen så ger det också en möjlighet till en skalbara intäkt.
– Ett baseboll lag i amerikanska MBL tjänar 10 gånger mer per fans jämfört med vad världens bästa e-sportlag gör. Det vill vi ändra på. Vi bygger nu en plattform och ett ekosystem där lagen kan möta sina fans genom olika tjänster och kan på så sätt erbjuda fler och bättre tjänster mot sina fans för att skapa en starkare relation och helt nya skalbara intäktsströmmar, säger Niklas Grawé, vd för GLHF.
På plattformen kan fansen följa och stödja sitt lag samt tävla i sitt lags namn mot andra lags fans. Alla fans konsumerar e-sport på sitt eget sätt och GLHF erbjuder fans att följa e-sport som man själv vill.
Avtal med fyra av världens främsta Esportslag
Inför lanseringen av plattformen i början av mars har GLHF tecknat avtal med åtta av världens främsta Esportlag:
Astralis
ENCE
NaVI
Godsent
– Det här är ett partnerskap som kommer att stärka Astralis genom att använda nya medielösningar för att engagera ett växande antal fans runt om i världen. Det är vårt första stora partnerskap som enbart bygger på media- och innehållsleveranser. Vår avsikt med samarbetet med GLHF är att växa fanbasen och stärka fan lojaliteten, vilket i slutändan också kommer att växa våra egna kanaler, säger Jakob Lund Kristensen, grundare och COO för Astralis.
– Vi är mycket glada att fem av världens främsta Esportslag är med redan från lanseringen av GLHF.gg. Vårt ultimata mål är att skapa världens största Esportsfanplattform för alla fans som vill följa de stora professionella lagen. Samtidigt skapar vi en skalbar intäktskanal för lagen och kan på det sättet ge tillbaka till sporten, säger Niklas Grawé, vd för GLHF.